Jeśli myślimy o utworzeniu własnego biznesu, albo poszerzenia istniejącego o kolejny oddział jest szereg uwarunkowań, o których musimy pamiętać. Jednym z głównych aspektów jest kwestia lokalu, który zamierzamy przeznaczyć na serce naszego biznesu. Pozornie łatwa sprawa wcale takową nie jest. Są branże, które nie są nastawione na bezpośredni i częsty kontakt z kontrahentem, wystarczy kilka spotkań i wszystko uzgodnione. Zupełnie inna sprawa jeśli chodzi o lokale usługowe. Tutaj podstawowym odbiorcą są ludzie, klienci, dlatego tak ważne jest, aby podczas wyboru wziąć ten czynnik pod uwagę.
Dobra lokalizacja, zarówno dla klientów, jak i pracowników
Wybór dobrego punktu na filię naszej firmy nie jest łatwy. Przede wszystkim musimy zacząć od branży jaką się zajmujemy, a także określić grupę docelową naszych usług. Celujmy w miejsca gdzie jest dużo ludzi, którzy mogą być naszymi potencjalnymi klientami. Oddział banku doskonale sprawdzi się przy jednej z głównych dróg. Mały sklepik doskonale odnajdzie się na nowym osiedlu, a gabinet medycyny estetycznej świetnie jak powstanie w zacisznej dzielnicy, otoczonej zielenią. Usługi charakteryzują się tym, że chcą pozyskać, a także zatrzymać u siebie klienta. Kluczowa będzie tu lokalizacja przy głównych drogach, jak również dostęp do komunikacji miejskiej. Powinien być również parking dla naszych gości. Jednak pamiętajmy, że nie ma dobrego biznesu bez zadowolonych ludzi, którzy go tworzą. Atmosfera w pracy jest jednym z głównych czynników, zaraz obok wynagrodzenia, która decyduje o zatrzymaniu pracownika na danej posadzie. Dlatego nie psujmy tego wyborem lokalizacji, do której dojazd będzie bardzo trudny i czasochłonny. Kontrahenci wpadają do biura co jakiś czas, za to obsługa codziennie, miejmy to na uwadze. Zadowolony pracownik to zadowolony klient!
Jaki metraż? Jakie położenie?
Wybierając lokal usługowy musimy kierować się metrażem, który jest nam potrzebny. Priorytetem są pracownicy. Według norm na każdego z nich powinno przysługiwać co najmniej 5m2, do tego korytarze, łazienki, a także przestrzeń socjalna. Należy również wybiec trochę w przyszłość i pomyśleć o rozwoju firmy. Jeśli myślimy o zatrudnieniu dodatkowych pracowników, pomyślmy o nich już teraz, aby nie okazało się, że nie ma dla nich miejsca. Nie zapominajmy o klientach. Przestrzeń im przeznaczona musi być odpowiednia do oferowanych przez nas usług. Kawiarnia będzie wymagała otwartej przestrzeni, z kolei w biurze porad prawnych przydadzą się małe gabinety. Czasami kluczowa jest również sala konferencyjna umożliwiająca przeprowadzanie większych spotkać, a także szkoleń. Usytuowanie lokalu usługowego w budynku także ma znaczenie. Jeśli liczymy na udział w naszej branży przechodniów warto postawić na przestrzeń na parterze. Z kolei jeśli klienci wpadają do nas z konkretną potrzebą (biuro tłumaczeń, rachunkowe) spokojnie możemy zdecydować się na wyższe kondygnacje. Ważne jednak, aby droga do naszego biura była dobrze oznaczona i sprawna.
Wystrój odpowiada za właściwą atmosferę
W pracy spędzamy większość dnia, dlatego tak ważne jest, aby miejsce to było przyjazne. Nie chodzi o jakieś szczególne wymagania, najczęściej wystarczy, że nasz lokal jest schludny i czysty. Wystrój lokalu to oczywiście kwestia indywidualna. Niektórzy stawiają na klasyczną elegancję, inni wybierają bardziej oryginalne projekty wnętrz. Dobrze jest określić kolorystykę na której chcemy bazować, w ten sposób dobieranie dodatków będzie łatwiejsze. Szarość, beż, a może mocniejszy kolor wpisujący się w kolory firmy np. występujące w logo? Wybór należy do nas. Prowadząc działalność w stolicy, dobrze wybrany i zaprojektowany lokal usługowy w Warszawie będzie doskonałą podstawą biznesu.