Prowadząc własny biznes lub dopiero myśląc o jego założeniu kluczową kwestią staje się wybór właściwej lokalizacji firmy. To od niej może zależeć jego sukces, albo ewentualna porażka. Niezależnie od branży wszystkie firmy składają się z ludzi. Każdy pracownik, a także klient ma tutaj kluczowe znaczenie, dlatego o obie strony trzeba dbać. Zazwyczaj, przynajmniej na początku, przedsiębiorcy decydują się na wynajem biura. Pozornie łatwo wyglądająca sprawa wcale taką nie jest. Istnieje wiele czynników, które należy wziąć pod uwagę przed, a także w trakcie poszukiwań. Dobrze dobrany lokal jest składową wizerunku firmy.
Najważniejsza jest lokalizacja
Jeśli chodzi o lokalizację jest ona jednym z głównych kryteriów przy wyborze lokalu pod wynajem biura. Zależy ona przede wszystkim od profesji jaką się zajmujemy. Indywidualny charakter działalności decyduje o specyfice idealnego miejsca. Musimy zadecydować czy odpowiedniejszy dla naszego biznesu lepszy będzie lokal w biurowcu w centrum miasta czy może lepiej sprawdzi się biuro na uboczu. Kluczowa jest także dzielnica. Chcemy, aby nasz biznes znajdował się w specjalnie wyznaczonej do tego strefie, wśród podobnych agencji czy może stawimy na wyjątkowość? Pamiętajmy, że opinie na temat dzielnicy przykładają się również na nas samych. Nie mniej jednak profesjonalne biuro cechować się musi dobrym dojazdem, jak i parkingiem. Każdego dnia pracownicy muszą dojechać do pracy, a klienci na spotkania. Położenie przy głównych drogach, a także rozbudowana komunikacja miejska będą tutaj kluczowe.
Parter, piętro, a może budynek wolnostojący?
W tym przypadku zacznijmy od końca. Budynek wolnostojący brzmi super, własna przestrzeń, pełna niezależność. Możemy postawić na oryginalny design, który przyciągnie klientów. Jednak nie ukrywajmy, taka opcja wiąże się z ogromnymi kosztami. Pamiętajmy, że wynajem biura nie jest jedynym kosztem przy prowadzeniu firmy, więc nie należy stawiać tylko na to. Doskonałym wyborem będzie lokal usytuowany na parterze. Niezależnie od wysokości i wielkości budynku, ważne, żeby był schludny i dobrze się eksponował. Takie umiejscowienie będzie doskonałym wariantem dla firm, które bazują na usługach. Klienci w łatwy sposób trafią do biura, a poprzez atrakcyjne wnętrze i reklamy możemy zainteresować przechodniów i poszerzyć listę naszych odbiorców. Jeśli prowadzimy działalność, która nie wymaga ‘dostępu z ulicy’ możemy postawić na lokale na piętrze. Jest to świetny wybór dla biur tłumaczeniowych, agencji marketingowych czy podobnych branż. Musimy jednak pamiętać, aby oznakować dobrze drogę do biura, a także zadbać o to, żeby domofon i winda były sprawne. Klatka i korytarze również powinne być czyste i eleganckie, bo to one będę robić pierwsze wrażenie. Nie ma nic gorszego, niż zniechęcenie klienta jeszcze przed otworzeniem drzwi do biura…
Kluczowe jest wnętrze
‘Zakład pracy Twoim drugim domem!’ Co prawda hasło z lat ubiegłych, jednak cały czas aktualne. W pracy spędzamy większość swojego dnia, dlatego tak ważne jest, aby zadbać o komfort. Jeśli wybieramy biuro pod wynajem w pierwszej kolejności musimy pomyśleć o potrzebnym metrażu. Ważne jest, aby dostosować przestrzeń do liczby pracowników. Mówi się, że każdy pracownik powinien mieć min. 5m2, aby mógł efektywnie pracować bez nadmiernego przekrzykiwania się. Dobry plan to podstawa, dlatego rozrysowanie całego planu lokalu i planowanej aranżacji nie będzie złym pomysłem. Warto również pomyśleć o rozwoju firmy, o tym czy zamierzamy poszerzyć ofertę, a także powiększyć zespół. Jest to ważna kwestia, ponieważ bez sensu będzie zatrudniać nowych pracowników w następnych miesiącach, gdy nie będzie dla nich miejsca w biurze. Jeśli nasza branża przewiduje stacjonarne spotkania z klientami musimy się do tego przygotować. Zamykany gabinet, albo sala konferencyjna na pewno się przydadzą. Odpowiedni rozkład i schludne wnętrze wpisujące się w kolorystykę firmy będą strzałem w dziesiątkę!